ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κωδικός μαθήματος
13Κ43_11-222
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Η
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Μ. ΔΡΟΣΙΝΟΥ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
  3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Γενικού υπόβαθρου και ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Παιδαγωγική της Σχολικής Ένταξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Το μάθημα είναι βασικό εισαγωγικό στις έννοιες της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης [ΕΑΕ].

Ο γενικός σκοπός και οι αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος εστιάζουν στη μελέτη του προβλήματος της προσβασιμότητας στην κοινότητα σύμφωνα με τον καθολικό σχεδιασμό των ατόμων με αναπηρίες [ΑμεΑ] και των ατόμων με Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες [ΑμΕΕΑ], αξιοποιώντας τη θεωρητική ερευνητική και πρακτική γνώση.

ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:

Α. Σε επίπεδο γνώσεων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:

1. Κατανοήσουν την έννοια της προσβασιμότητας στην κοινότητα σε άτομα με νοητικές αναπηρίες.

2. Κατανοήσουν την έννοια της προσβασιμότητας στην κοινότητα ατόμων με αισθητηριακές αναπηρίες.

3. Κατανοήσουν την έννοια του καθολικού σχεδιασμού στην κοινότητα σε άτομα με σύνθετες γνωστικές συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, που παρουσιάζουν παραβατικές συμπεριφορές, έχουν υποστεί γονεική παραμέληση, κακοποίηση, εγκατάλειψη, διαβιούν σε περιβάλλον ενδοοικογενειακής βίας.

4. Κατανοήσουν την έννοια της προσβασιμότητας στην κοινότητα σε άτομα με κινητικές αναπηρίες και χρονίως πάσχοντες.

5. Συνειδητοποιήσουν την συνέχεια της προσβασιμότητας όπως αντανακλάται στο γραμμικό συνεχές των ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στην κοινότητα σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές της ομαδοσυνεργατικότητας και μαθητοκεντρικότητας.

Β. Σε επίπεδο ικανοτήτων οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:

6. Συμμετέχουν στην μεθοδολογία παρατήρησης και την μεθοδολογία παρέμβασης των ατόμων με αναπηρίες [ΑμεΑ] και των ατόμων με Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες [ΑμΕΕΑ],

7. Διαχειριστούν ζητήματα παιδαγωγικής θεώρησης της ατομικότητας σύμφωνα με το [Α] του Σ-[Α]ΔΕΠΕΑΕ με έμφαση την κατανόηση της διαφορετικότητας.

Γ. Σε επίπεδο πρακτικών δεξιοτήτων, οι προπτυχιακοί φοιτητές θα μπορούν να:

8. Σχεδιάζουν, δομούν και διαφοροποιούν διδακτικά έργα με σεβασμό στις ετερότητες και στην πολυπολιτισμικότητα και στο φυσικό περιβάλλον.

9. Συνεργάζονται σε κλίμα εποικοδομητικής αλληλεπίδρασης.

10. Εκτιμήσουν τις συνισταμένες ανάγκες της επαγγελματικής τους ανάπτυξης

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
[1] Εννοιολογική θεώρηση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης [ΕΑΕ]. Έμφαση σε άτομα με νοητικές αναπηρίες Χρηστάκης Κ.Γ. (2011) Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή. Τόμος Α', και Β’. Αθήνα: Διάδραση https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[2] Το άτομο η αναπηρία και η προσβασιμότητα στην κοινότητα. Το πρόβλημα της διεπιστημονικής συνεργασίας στην ΕΑΕ. Έμφαση σε άτομα με κινητικές αναπηρίες. Δροσινού, Κορέα Μ. (2017). Το άτομο η αναπηρία και η προσβασιμότητα στην κοινότητα.Κεφ.2. Στο Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση . Η ‘‘δια’’ της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες (σσ. 121-189). Πάτρα: OPPORtUNA https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[3] ΕΑΕ, νευροεκπαίδευση, ΕΕΑ και η ετοιμότητα στην μαθησιακή διαδικασία. Χρηστάκης, Κ. (2011). Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Κεφάλαιο, 7. Στο Η Εκπαίδευση των παιδιών με δυσκολίες. Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή (Τόμ. Α', σσ. 259-300). Αθήνα: Διάδραση https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[4] Εκπαιδευτικά εργαλεία και παιδαγωγικές μεθοδολογίες στην ΕΑΕ. Έμφαση σε άτομα με Διαταραχές Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Αβραμίδης, Ηλ., & Καλύβα, Ε. (2006). Μέθοδοι Έρευνας στη Ειδική Αγωγή. Αθήνα: Παπαζήσης. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[5] Στοχευμένα Ατομικά Δομημένα Διδακτικά Ενταξιακά Προγράμματα Παρεμβάσεων ΕΑΕ- (ΣΑΔΕΠΕΑΕ): Έμφαση σε άτομα με προβλήματα λόγου και ομιλίας Χρηστάκης,Κ. (2013). Προγράμματα και στρατηγικές διδασκαλίας για άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης. Αθήνα: Διάδραση. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[6] Στοχευμένα Ατομικά Δομημένα Διδακτικά Ενταξιακά Προγράμματα Παρεμβάσεων ΕΑΕ- (ΣΑΔΕΠΕΑΕ): Έμφαση σε άτομα με αισθητηριακές και πολλαπλές αναπηρίες

Χρηστάκης, Κ. (2006). Τα παιδιά με πολλαπλές δυσκολίες ή αναπηρίες. Στο Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή (σσ. 263-289). Αθήνα: Διάδραση.

Χρηστάκης, Κ. (2006). Τα παιδιά με προβλήματα ακοής. Στο Η Εκπαίδευση των παιδιών με δυσκολίες. Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή (Τόμ. Β, σσ. 107-155). Αθήνα: Διάδραση.

Χρηστάκης, Κ. (2006). Τα παιδιά με προβλήματα όρασης. Στο Η Εκπαίδευση των παιδιών με δυσκολίες. Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή (σσ. 73-105). Αθήνα: Διάδραση.

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[7] ΕΑΕ, σύνθετες μαθησιακές δυσκολίες και ανικανότητες σε παιδιά και νέους: παιδαγωγικές πρακτικές στη σχολική, ακαδημαϊκή κοινότητα και στην οικογένεια Δροσινού Κορέα, Μ. (2017). Σύνθετες μαθησιακές δυσκολίες και ανικανότητες σε παιδιά και νέους: παιδαγωγικές πρακτικές στη σχολική, ακαδημαϊκή κοινότητα και στην οικογένεια. Κεφ. 7. Στο Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Η ''δια'' της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. (σσ. 553-623). Πάτρα: OPPORTUNA. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[8]Νευρολογικές διαταραχές σε παιδιά και νέους. Δροσινού Κορέα, Μ. (2017). Νευρολογικές διαταραχές και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σε παιδιά και νέους : παιδαγωγικές πρακτικές στη σχολική, ακαδημαϊκή κοινότητα και στην οικογένεια. Κεφ.8. Στο Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Η ''δια'' της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες (σσ. 633- 725). Πάτρα: OPPORTUNA. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[9] Νευροψυχιατρικές διαταραχές σε παιδιά και νέους. ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Προφορικός Λόγος, Ψυχοκινητικότητα, Νοητικές Ικανότητες, Συναισθηματική Οργάνωση. Βιβλίο για τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. (Δροσινού Κορέα Μ., Επιμ.) Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων. http://edu-gate.minedu.gov.gr/amea/Vivlio_PI/downloads/Vivlio_Ekp/kefal… και http://www.pi-schools.gr/download/lessons/drast_math_etoimotitas/vivlio… https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[10] ΕΑΕ και προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς σε παιδιά και νέους.

Winnicott, D.W. (2018). Αποστέρηση και Παραβατικότητα. (,. C. Winnicott, Επιμ., & Μ. Κ. Καλατζή, Μεταφρ.) Αθήνα: Γαβριηλίδης.

Δροσινού Κορέα Μ. (2022). Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Πάτρα: OPPORTUNA.

https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[11] Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Έμφαση σε φοιτητές και φοιτήτριες με διαγνωσμένες ΕΕΑ. Δροσινού Κορέα Μ. (2022). Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Πάτρα: OPPORTUNA. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[12] Φοιτητές και φοιτήτριες με αναπηρίες. Δροσινού Κορέα Μ. (2022). Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων. Πάτρα: OPPORTUNA. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
[13] Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην εκπαίδευση με το παιδαγωγικό εργαλείο ΣΑΔΕΠΕΑΕ Δροσινού, Κορέα Μ. (2017). Εκπαιδευτικά εργαλεία και παιδαγωγικές μεθοδολογίες στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ). Κεφ4. Στο Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση . Η ‘‘δια’’ της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες. (σσ. 297-377). Πάτρα: OPPORtUNΑ. https://eclass.uop.gr/modules/document/index.php?course=PHI123&openDir=…
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Ασκήσεις με έμφαση τις πρακτικές δεξιότητες στα γενικά σχολεία [τμήματα ένταξης] και στα ειδικά σχολεία [ (ΕΕΕΕΚ), (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.) καθώς και στα [ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ]..
Πρόταση 2

Ατομική Εργασία-πορτοφόλιο με ανάπτυξη σύντομου δοκιμίου

με ορισμένα ζητήματα ΕΑΕ [3000 λέξεις]- θεωρητική

Πρόταση 3 Ερωτηματολόγια- κριτική σκέψη
Πρόταση 4 Μικροομαδική γραπτή εργασία (πορτοφόλιο)
Άλλο Μικροομαδική παρουσίαση ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων προσβάσιμων στην κοινότητα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές, ταινίες με θεματολογία ΕΑΕ.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου 75ώρες (25 Χ3)
Διαλέξεις - Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας 13Χ3=39 ώρες
Ατομικές ασκήσεις Πεδίου ΕΑΕ. 7
Περιγραφή προσβάσιμων ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στην κοινότητα 10
Εκπαιδευτικές επισκέψεις, 1
Συγγραφή μικροομαδικής εργασίας πορτοφόλιο ειδικών εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε ΑμεΑ/ΑμΕΕΑ. 10
Προσωπική μελέτη και προετοιμασία εξετάσεων 5
Τελική εξέταση 3 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Προφορική εξέταση με

- την υποστήριξη των ατομικών ασκήσεων [1] και

-της γραπτή μικροομαδική εργασία πορτοφόλιο [2] εφαρμόζοντας τις παιδαγωγικές αρχές της ομαδοσυνεργατικότητας και της άτομο-κεντρικότητας.

 

 

 

 

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Δροσινού Μ.[2017]. Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Η ''δια'' της ειδικής αγωγής πρόταση εκπαίδευσης των παιδιών και νέων με ιδιαιτερότητες, Πάτρα ΟPPORTUNA

Δροσινού Μ.[2020]. Εγχειρίδιο ειδικής αγωγής και αφηγήματα εκπαίδευσης, Πάτρα ΟPPORTUNA

Δροσινού Μ.[2022]. Πορτοφόλιο ειδικής αγωγής και παρεμβάσεις στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ατομική μέθοδος μελέτης και κατανόηση κειμένων, Πάτρα ΟPPORTUNA

ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2009). Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας. Προφορικός Λόγος, Ψυχοκινητικότητα, Νοητικές Ικανότητες, Συναισθηματική Οργάνωση. Βιβλίο για τον εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων.

Χρηστάκης, Κ. (2013). Η Εκπαίδευση των Παιδιών με Δυσκολίες: Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή. Τόμος Α', και Β’. Αθήνα: Διάδραση.